Макнуна и её место в литературном круге Кокандского ханства: первая половина XIX века тема диссертации и автореферата по ВАК РФ 10.01.03, кандидат наук Абдулазизова, Зебо Садуллаевна

  • Абдулазизова, Зебо Садуллаевна
  • кандидат науккандидат наук
  • 2013, Душанбе
  • Специальность ВАК РФ10.01.03
  • Количество страниц 205
Абдулазизова, Зебо Садуллаевна. Макнуна и её место в литературном круге Кокандского ханства: первая половина XIX века: дис. кандидат наук: 10.01.03 - Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы). Душанбе. 2013. 205 с.

Оглавление диссертации кандидат наук Абдулазизова, Зебо Садуллаевна

Мундарича

Мукаддима...............................................................4

Боби I. Ч,араёни зиндагй ва мероси адабии Макнуна

1.1. Шархи ахволи Макнуна.............................................15

I. 2. Мероси адабии шоира..............................................31

Боби И. Мазмун ва мундаричаи гоявии ашъори Макнуна

II. 1. Ашъори хасбихолй.....................................................36

II. 2. Мавзуъхои сиёсй ва ичтимой..................................53

II. 3. Васфи табиат .....................................................60

II. 4. Тасвири хислатхои неки инсонй..............................61

II. 5. Назари адабии Макнуна.......................................65

Боби III. Услуб ва хусусият^ои бадеии ашъори Макнуна

III. 1. Таъсири сабки хиндй ва услуби бедилй.....................67

III. 2. Татаббуи газалиёти Саъдй ва Х,офиз.......................74

III. 3. Истшуюл ва ифтихори э^одии Макнуна...................84

III. 4. Образи шахсияти и^тимой ва тасаввурй дар

газалиёти Макнуна ..............................................88

III. 5. Махорати бадеии Макнуна ..................................102

Хул оса..................................................................192

Фехристи адабиёт....................................................................197

Рекомендованный список диссертаций по специальности «Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)», 10.01.03 шифр ВАК

Введение диссертации (часть автореферата) на тему «Макнуна и её место в литературном круге Кокандского ханства: первая половина XIX века»

Муцаддима

Ахаминти мавзуъ. Забони форсии точикй дар миёни мардуми Осиёи Марказй на тащо дар садахри IX - XV, балки минбаъд, дар карнхои XVI- XIX низ хдмчун воситаи баёни илму фарханг, донишу фазилат ва адабиёт шинохта шудааст.

Тадк,ик,отх,ои солх,ои охир нишон доданд, ки танхо аз садаи XVIII ва аввали карни XIX ба мо беш аз 50 девону куллиёт ва ашъори алохидаи шоирон боки мондаанд. Дастнависх,ои девони К^онеи Насафй, Мирзо Содики Муншй, Носехи Хатлонй, Хдбои Дарвозй, Фориги Хдсорй, Мухаммадрахими Гармй, Шайдои Хучандй, Шавкии Каттакургонй, Чунайдуллои Х,озик, Хдчрии Дарвозй ва дахдо шоирони дигар аз чумлаи онхост.

Аммо шаркдниноси рус А. Е. Кримский бар хилофи хакикати хол ва маълумоти сарчашмахри адабй, махсусан тазкирахр, ин мархиларо дуруст тахкик накарда, гуфтааст, ки «адабиёти форси дар давоми 400 соли охир дар Эрон хеле таназзул намуд ва дар Осиёи Миёна бошад, аз назари таърихй ин адабиёт комилан хомуш гардид» [11.65,193-194]. Шояд боиси хдмин мулохиза бошад, ки адабиётшиносони точик ба тахкики адабиёти ин мархила камтар таваччух намудаанд.

Дар садахои XIV - XV мероси адибони зулисонайн осори Лутфй ва «Девони Фонй»-и Алишери Навой махсуб буданд. Дар карщои XVIII - XIX марбут ба шароити сиёсию ичтимой бисёри ахди адаб девонхои ашъори худро бо ду забон - точикй ва узбекй таълиф намудаанд, ки мисоли барчастаи ин девонхои Шавкии Каттакургонй, Нозили Хучандй, Мирзо Сидцики Фано, Султонхони Адо, Мухаммадшарифи Нодир ва чанд нафари дигаранд.

Дойр ба ин масъала Е.Э. Вертеле дар асари «Адабиёти форей дар Осиёи Миёна» таваччух намуда гуфта буд, ки «дар тахкики

адабиёти ин мархдпаи Осиёи Миёна донишмандони точику узбек бонд бо хусни хамкорй камари химмат банданд» [11.45,110].

Тадкики чиддии адабиёти к,арнх,ои XVIII - XIX дар Точикистон аз аввалх,ои солхои 60-уми к,арни XX шуруъ гардидааст ва дар бораи дойираи адабии аморати Бухоро тадкикоти чидцй ба анчом расиданд. Чунончи, корхои Р. Хрдизода [11.121], У. Каримов [11.61], А. Абибов [11.40] ва дигарон. Вале дар Точикистон доираи адабии Хуканд такрибан омухта нашудааст. Агарчи дар ин доираи адабй Нозили Хучандй, Фанои ' Истаравшанй, Маъдани Понгозй, Султонхони Адо, Мохдари Макнуна ва дахдо шоирони дигари дузабонаи точику узбек фаъолият ва эчод кардаанд.

Аз байни шоирхое, ки дар ин мархилаи таърих зиндагй ва эчод менамуданд, хаёт ва фаъолияти эчодии Мохдари Макнуна бисёр чолибу шавковар аст. У дар осори бо забони точикй сароидааш тахаллуси Макнунаро гирифтааст ва бо тахаллуси «Нодира», «Комила» дар осори ба забони узбекиаш шеър гуфтааст.

Таърихи тахкик ва дарачаи омухта шудани мавзуъ. Нахустин шахсе, ки дар маколааш оид ба Нодира, ки тахаллуси узбекияш аст, маълумоти публисистй додааст, Лутфулло Олим аст. У дар мачаллаи «Билим учога» [II. 74, № 2-3] дар бораи ном ва тахаллуси шоира сухан рондааст.

Нахустин шахсе, ки дар асари илмй бори аввал ному тахаллуси ин шоираро дарч кардааст, Садриддин Айнй буд. Устод Айнй дар кисми дувуми «Намунаи адабиёти точик» дар зимни фасли «Амирй» дойр ба радифгуиву мушоираи ин шоир бо хамсараш Макнуна сухан рондааст [I. 3,195-196].

Дар адабиётшиносии узбек шахсе, ки ному тахаллуси ин шоираро соли 1940 дар мачаллаи «Ёркдн турмуш»-и Узбекистон эълон кард, нависанда Уткир Рашид буд [11.97]. Дар соли 1945 О. Шарофиддинов намунаи ашъори Нодираро ба хрестоматияи таърихи

адабиёти узбек дохил кард [11.125,41-42]. Дар соли 1958 нашриёти бадеии Узбекистан бо сарсухани Уткир Рашид [II.98,43-65] намунаи ашъори се шоираи мухити адабии Хуканд: Махзуна, Увайсй ва Нодираро чоп кард.

Дере нагузашта адабиётшиноси шинохтаи узбек - Азиз Кдюмов соли 1961 рочеъ ба мухити адабии Хуканд монографияи пуркимати «Кукон адабий мухитй (ХУШ-Х1Х асрлар)»-ро таълиф кард. Дар ин асари илмй А. Кдюмов дар катори ахволу осори Увайсй, Махзуна ва чанд шоири дигар дойр ба зиндагй, осори узбекии то он вакт ба даст омадаи Нодира маълумот додааст.

Маълумоти А. К^аюмов дойр ба мухити адабии Хуканд ва махсусан, дар бораи зиндагиву мундаричаи гоявии ашъори узбекии Нодира аз аввалин тадкикоти илмй мебошад. Чунки у дар ин тадкикот на танх,о ба маълумоти сарсухани девони узбекии Нодира такя кардааст, балки дар ин чода вай ахбори муаррихони муосири шоираро низ ба доираи тадкик кашидааст. Дар ин асар А. К^аюмов Нодираро вокеан шоираи забардасту бомахорати мухити адабии Хуканд ва алайхи куввахои иртичоии мухит, сарояндаи ишку мухдббати пок, дустию рафокат ва садокати инсонй ба калам додааст [11.67,218-234].

Бо вучуди ин дастовард ва комёбих,ои назаррас А. К^аюмов дар асараш ба чй гуна сурат гирифтани мархилахои зиндагонии Умархону Нодира камтар ахдмият додааст. Боиси хамин аст, ки дар тадкик,оти у фочиаи зиндагонии Умархону Нодира хам дар вакти кайди хаёт будани Умархон ва хдм пас аз вафоти у тираву норавшан мондааст.

А. Кдюмов дар асари худ хотирнишон менамояд, ки ба наздикй ходими илмии Института забон ва адабиёти АУ Узбекистон М. Крдирова «Девони форсии точикй»-и Нодираро бо тахаллуси Макнуна пайдо намуд. Вокеан, Махбуба Крдирова яке аз мухаккикони хаёт ва эчодиёти Нодира дар Узбекистон аст. У соли 1959 як нусхаи «Девони форсии точикй»-и Макнунаро пайдо кардааст.

Х,оло ин нусха тахти №7766 дар ганчинаи дастнависхои Института шаркдшносии ба номи Абурайхони Берунии АУ Узбекистан нигахдорй мешавад ва тавсифи мухтасари вай якчоя бо тавсифи нусхахои девони узбекии шоира дар асари М. К^одирова «Нодира. Девон» оварда шудааст [11.68,14-26].

Ба даст омадани «Девони форсии точикй»-и Макнуна дар адабиётшиносии точику узбек вокеан комёбии арзишманде аст. Бояд хизмати М. Крдироваро дар чамъоварй ва тадк;ик;и мероси адабии шоира ба таври махсус таъкид кард.

Мероси адабии шоира бо тахаллуси Макнуна 333 газал, 1 мухаммас бар газали Бедил ва чамъан зиёда аз 2400 байт мебошад.

Аммо мероси адабии шоира бо тахаллуси Нодира 155 газал -1276 байт, 8 мухаммас бар газали Навой - 64 банд, 1 мусадцас - 4 банд, 2 мусамман -12 банд, 11 тарчеъбанд - 8 банд, 1 таркиббанд -10 банд, 1 «Фирокнома» -10 банд ва хама чамъан 1500 байт мебошад.

Ба ин тарик, хамаи мероси адабии точикию узбекии шоира чамъулчамъ 3900 байт мебошад. Сарехан бармеояд, ки мероси адабии точикии Макнуна аз мероси узбекиаш 900 байт афзунтар аст.

Ашъори точикию узбекии шоира аз чихати мазмуну мундарича ва тачассуми гояхои олии ичтимоию сиёсй, инсонгароию эхсоси баланди ошик;она, мехру вафо, саховат ва ифодаи орзую омол-дархостхои ширини инсонй ва хамчунин махорати бадеию пахдухои зебоишинохтии худ аз хамдигар такрибан тафовути калон надоранд. Ба хар хол, аз назари равоншиносии ичтимой ашъори точикии Макнуна ба кас бештар халовати бадей, лаззати чошнй, хусни зебоишиносй ва каноати маънавй мебахшад.

Х,арчанд М. Крдирова баъди ба даст овардани «Девони форсии точикй»-и Макнуна матни девонхои шоираро бо сарсухани мухтасар ба ахди тадкик пешниход намудааст, вале тахкикоти ин муаллиф дойр ба хаёту рохи эчодии шоира, ба чуз к,исмати тавсифи нусхахои девонхо, дар партави тадкикоти А. К^аюмов карор гирифтааст.

Mo нашри русии рисолаи илмию тадкикотии М.К^одироваро дар тарчумаи шаркшиноси рус, номзади илми филология С.Н.Иванов мутолиа намудем. Ин асар соли 1967 ба унвони «Нодира. Очерки хдёт ва фаъолияти эчодй» сурат пазируфтааст [11.59]. Асар аз мукаддима, се боб ва хулоса иборат аст. Дар пешгуфтор чойгох,и Мохдар, ки бо тахаллуси Нодира шеър гуфтааст, хамчун шоираи пеищадами илму маорифпарвар дар мухити адабии Хуканди аввали садаи XIX-и узбек тавсиф гардидааст [11.59,4-12].

Дар боби аввали асар «Мухити сиёсй ва тарчумаи холи шоира» [11.59,13-56], дар боби дувум «Тавсифи хдпати нусхахои девони ашъори шоира» [11.59,56-67] ва дар боби сеюм «Маъно, мавзуъ, фикри асосй ва чанде аз хусусиятхои бадеии газалиёт»-и узбекии ин шоираи забардаст тадкику тахлил гардидааст [11.59,67-128]. Дар поёни рисола хулосахои муаллиф дарч гардидаанд [11.59,128-130].

Бо вучуди ин комёбих.0 муаллифи рисола хангоми тадкик ба чанд камбудщо, аз чумла лагзишхо, мулохизахои яктарафаи махдуд, сахвхои руйрост, ахамияти сатхй ба хуччатхои адабию таърихй, руйпуш кардани баъзе хакикатхои вокеию таърихй ва монанди инх,о рох додааст, ки чанде аз онх,оро дарч менамоем:

а) хангоми арзёбии фаъолияти ичтимоию сиёсии Нодира аз хад зиёд ифодахои публисистй рох ёфтаанд;

б) баъзе аз хуччатхои таърихй руйпуш карда шудаанд. Масалан, дар тарчумаи холи шоира вакти таваллуди Мухаммадалй-писари нахустини шоира соли 1206/180,8 дар бораи аъмолу хислати ин тифл мулохизахои муначчимони давр ба эътибор гирифта нашудааст;

в) писари дувуми Нодира Абдуллосултон, ки дар соли 1225/1810 ба дунё омада, дар 14-солагй хокими Тошканд гардида буд, Мухаммадалй уро ба Хуканд даъват намуда катл мекунонад. Аз ин хусус дар тахкикоти М. Крдирова маълумоте дарч нагардидааст;

г) ба акддаи М.Крдирова, гуё пас аз вафоти Умархон идораи давлатро Нодира расман набошад хам, амалан ба дасти худ гирифта бошад. Ин ак;ида бунёди илмй надорад. Агар чунин мебуд, Макнуна дар хамаи худраъйию бенизомй ва чиноятхои хунини Мухаммадалй бо писараш шарик мебуд;

г) МДодирова дар бораи муносибати махрамонаи Мухаммадалию модарандари у Хонпдошо чизе нагуфта, хакдкати таърих ва маълумоти Х,очй Хдкимхонро ботил шуморидаасг;

Бо вучуди ин, М. Крдирова вокеан, дар бораи хаёт ва фаъолияти адабии Нодира тадкщоти пурарзишеро ба сомон расонидааст. Вай дар поёни рисолаи хеш бо сарохати тамом кайд мекунад, ки Нодира аз худ бо забони тоники мероси адабии гаронбахое бокй гузоштааст. Минбаъд харчониба тадкик, намудани «Девони форсии точикй»-и уро, ки аз чихати мазмуну мундаричаи гоявй ва пахдухои зебоишинохтии хеш арзиши баланди илмй дорад, ба миён гузоштааст [11.59,66-67].

Дар адабиётшиносии точик, чунон ки гуфтем, тадкики адабиёти садахои XVIII - XIX дар миёнаи солхои 60-уми асри гузашта шуруъ гардид. Таълифи фасли «Макнунаи Нодира»-ро адабиётшиноси точик О. Сохибова ба душ гирифтааст. Ин фаслро у дар шакли тавсифй таълиф намудааст [11.41,219-230].

Дар асари О. Сохибова шархи ахвол, мерос ва мундаричаи ашъори Макнуна хамчун очерки таърихй тахкдек гардидааст.

О. Сохибова дар баёни шархи ахволи шоира дар асоси маълумоти «Мунтахаб-ут-таворих»-и Хрчй Х,акимхон авддаи носахехи О. Шарофидциновро, ки «Макнуна гуё дар хурдсолй ба шеъру адаб рагбат надошта бошад», комилан рад менамояд ва мегуяд: «Нодира хануз аз хурдсолй ба шеъру шоирй хдвас дошт».

Дар ин асар муаллиф дар бораи мероси адабй, мазмуну мундаричаи ашъори Макнуна ба таври мучаз маълумот дода, ахли илм ва хонандаи точикро ба мероси адабии шоира ошно гардонда аст.

Дар бораи хдёт ва фаъолйяти адабии Нодира дар фасли аввали боби дувуми рисолаи номзадиаш Дилором Вахдобзода ба таври мухтасар маълумот додааст [П.50,66-100].

Дар ин фасли рисола Д.Ваххобзода бори аввал тибки асноди «Девони форсии точикй»-и Макнуна ва дигар сарчашмахои дастрас дойр ба шархи ах,вол, мероси адабй [11.50,66-67], мавзуъхо ва мундаричаву гояи ашъори ин шоира дар пайвастагии зичи хдёти ичтимоиву сиёсии замони у [11.50,77-85], инчунин бо киёсу мукоисаи ахволу осори дигар шоирахои садаи XIX як тадкикоти мучази чолибро ба миён овардааст. Махсусан, он кисмати рисолаи Д.Вахдобзода, ки оид ба тадкики «Пайравихои эчодии Макнуна» мансуб аст, таваччухи моро бештар ба худ чалб кард. Чунки дар ин рисола пайравихои Макнуна ба газалиёти адибони бузурги точик, аз чумла Саъдй, Х,офиз ва Бедил ба таври мустакил аз назари тадкик гузаштааст.

Х,амзамон, чойи таъкид аст, ки ба души муаллифи мавсуф бевосита тадкики «Девони форсии точикй»-и Макнуна афтода бошад хам, аммо ба вай хачми мавзуву талаботи рисолааш имкон надодааст, ки ба чуз хиссаи пайравихои эчодии Макнуна ба адибони бузург, дар кисматхои дигари кораш аз доираи тадкикоти МДодирова берунтар барояд.

Бо вучуди ин, Д.Ваххобзода чой-чойи асараш ба нуктахои алохидаи кори М. Крдирова эродхо дорад. Чунончи, М. Крдирова дар тахлили ашъори ошиконаи Нодира марбут ба чахонбинй ва тарзи тасвири у ба таври зайл овардааст: «Нодира хамеша тараннуми мухаббати заминй» кардааст[П.69,100]. «Лекин, - мегуяд Д.Ваххобзода,- тадкики газалиёти шоира нишон медихад, ки Нодира баробари васфи мухаббати вокей, гох,о ба тараннуми ишки мачозй низ даст задааст» [11.50,92].

Дар хамон чо муаллифи рисола дар ашъори Нодира тараннуми ишк,и х,ак;ик,й (илохй)-ро аз таъсири файзи газалиёти Саъдию Х,офиз маънидод кардааст. Аммо у дар кадом давраи эчодии Нодира дар ашъори вай афзудани акоиди ирфонй чизе нагуфтааст.

Вокеан, дар як силсила газалхои Нодира, монанди газалиёти Саъдию Х,офиз, акоиди тасаввуфию ирфонй ва дунявии шоира бо хам омехта ифода ёфтаанд. Дар ин масъала, бидуни шубхае, хак ба чониби Д.Ваххобзода аст.

Дойр ба як масъалаи иштибохи илмии кори Д.Ваххобзода мулохиза рондан бисёр зарур аст. Муаллифи мавсуф аз аввал то поёни рисолааш харчанд рочеъ ба хащщати тахкдки девони форсии-точикии Макнуна сухан ронда бошад, хам, аммо дар амал уро на бо тахаллуси «Макнуна» бар акси вокеият ба тахаллуси «Нодира» хитоб кардааст. Ин муносибати Д.Ваххобзода ба он амали M Додирова мемонад, ки у соли 1967 дар Душанбе ашъори точикии Макнунаро бо тахаллуси «Нодира» интишор намуда буд, аммо касе аз адабиётшиносони точик дойр ба ин нашр алхол чизе нагуфтааст [11.70].

Ба ин тарик, аз хамаи ин таърихи таджик, ковишхои хаёту фаъолият ва осори адабии Мохлар мутахаллис ба Нодираву Макнуна ба хубй нуктахои зерин равшан гардид:

а) имкони бо баъзе лахзахои нопурраи шархи ахвол мероси на чандон комили адабй, мазмуну мундаричаи басо мухтасари ашъори узбекию точикии ин шоира ошной ба даст омад;

б) хеч кадоми аз ин муаллифон на А. Кдюмов, на М. Крдирова, на О. Сохибова ва на Д.Ваххобзода ба назди худ тадкики чомеаи ахволу осори адабии ин шоираи тавонои нимаи аввали садаи Х1Х-и мухити адабии Хуканд ва умуман таърихи адабиёти точику узбекро алхол ба назди худ нагузоштааст.

Объекти тадщщот Мохлари Макнуна солхои зиндагй (17911842) яке аз барчастатарин шоираи форсу точики нимаи аввали асри XIX мебошад.

Аз байни шоирхое, ки дар ин мархиллаи таърих зиндагй ва эъчод менамуданд, хаёт ва фаъолияти эъчодии Макнуна бисёр чолибу шавковар аст.

Макнуна шоираи забардасту бомахорат, сарояндаи ишку мухаббати пок, дустию рафокатва садокати инсонй мебошад.

Новобаста аз он, ки шеъхояш них,оят фораму хушоханганд, у тавонистааст, ки сухани хамчун зулфикор тезашро ба мукобили даврони забуну ёри ситамгору бахти дун бигуяд.

Ашъори Макнуна комилан бо хаёти сиёсию ичтимоии даврони худ ва бо мухити адабии Хуканди асрхои XVIII-XIX марбут аст.

Макнуна бо забони форсии-точикй девон тартиб додааст. Тахкики мероси точикии ин шоираи забардаст бисёр чолиб аст.

Ба ин тарик, аз хамаи ин таърихи тадкик, ковишхои хаёту фаъолият ва осори адабии Мохдар мутахаллис ба Нодира, Комилаву Макнуна ба хубй нуктахои зерин равшан гардид:

а) имкони бо баъзе лахзахои нопурраи шархи ахвол мероси на чандон комили адабй, мазмуну мундаричаи басо мухтасари ашъори узбекию точикии ин шоира ошной ба даст омад;

б) хеч кадоме аз ин муаллифон, на А. Кдюмов, на М. Крдирова, на О. Сохибова ва на Д.Ваххобзода тахкики ахволу осори адабии ин шоираи тавонои нимаи аввали садаи XIX-и мухдти адабии Хуцанд ва умуман таърихи адабиёти точику узбекро дар назди худ нагузоштааст.

Максад ва вазифахои тадкицот. Бинобар ин, мо бо хамин зарурати мухим ба назди худ вазифа гузоштем, ки тибки маълумоти сарчашмах,ои адабию таърихй

- тадкику тахкики то хадди имкон комили шархи холи Макнуна, -баррасии чузъиёти мероси адабии у, -тахлили мазмуну мундарича ва гояи ашъори шоира, -тахкики сабку услуби бадеии ашъори у,

-исботи он, ки Макнуна махорати бойи эчодй дорад ва симои хосаи адабиёти точик мебошад.

Навоварии тадкик. Навоварии тадкик; аз он иборат аст, ки дар адабиётшиносии точик бори нахуст хаёт ва эчодиёти Макнуна ба таври монографй омухта шуд. Дар рисола мазмуну мундарича, гоя ва хусусиятхои бадеии газалиёти ин шоираи забардаст муайян ва таджику тахлил гардид. Дар асоси истифодабарии методи мукоисавй-таърихии тахдили илмй, махорати образофаринии Макнуна тахкик гардид.

Асоси назариявии рисоларо тадкикотхои мухакдощон Е.Э.Бертелс, В. А. Жуковский, А. Н. Болдирев, В. В. Бартолд, М-Н. Османов, А.Мирзоев, Р. Хрдизода, Н. Маъсумй, У. Каримов, А. Кдюмов, X. Шарипов, А. Абдусатторов, С. Амиркулов, У.Тохиров, Б. Максудов ва дигарон ташкил медиханд.

Сарчашмахои тахкик. Девони точикй ва узбекии Макнуна, «Мунтахаб-ут-таворих»-и Хрчй Хдкимхон, «Мачмуаи шуаро»-и Фазлй, «Тухфат-ул-ахбоб фи тазкират-ал-асхоб»-и Кррй Рахматуллохи Возех, «Вокеоти Мухаммадалихон»-и Увайсй, «Тухфат-ут-таворих»-и Мухаммадамини Аттор, «Х,афт ■ гулшан»-и Мухаммадшарифи Нодир, «Таърихи Фаргона»-и Исхокхон ва дигарон.

Тозагй ва навии тахкикоти дар рисола анчом додашуда аз он иборат аст, ки дар он бори нахуст дар адабиётшиносй сохт, мундарича, хусусиятхои гоявй, мавзуй ва услубй-бадеии ашъори точикии Макнуна ба таври монографй ва хамачониба мавриди баррасии илмй кдрор дода шудааст. Х,амчунин дар рисола бори нахуст сайъ карда шудааст, ки шархи хол ва осори хадди имкон комили шоира баркарор гардида, макоми у дар мухити адабии Хуканди нимаи аввали асри XIX муайян карда щавад.

Асосхои методологи ва назарияи тадкдаотро принципи мукоисавй-таърихии тахдили илмй, тадкикоти поэтикаи газалхои Макнуна ташкил медихад.

Ах,амияти назариявй. Омухтани хаёт ва эчодиёти Макнуна ба тарзи диссертационй ахамияти назариявии тадкикотро муайян

менамояд. Хдмчунин натичахои ин кори илмиро метавон дар навиштани лексияхо, китобхо оид ба таърихи адабиёт ва тараккиёти газал мавриди истифода карор дод.

Ахдмияти амалии рисола дар он аст, ки маводи онро метавон хангоми таълифи китобхои дарсии таърихи адабиёти точик, антологияхои адабиёти асри XIX, махсусан, барои ба чоп тайёр намудани газалхои Макнуна истифода намуд. Махсусан онро метавон дар чараёни курси семинархои махсус оид ба таърихи адабиёт мавриди истифода карор дод.

Апробатсияи тадкикот. Нуктахои асосии тадкикот дар конференсияхои анъанавии харсола (2010-2013) баррасй гашта, аз руи мавзуи тадкикот ду монография, дар сахифахои мачаллахо ва мачмуахои илмй панч макола ба табъ расонида шудааст.

Банду басти асар. Рисола аз мукаддима, се боб, хулосахо ва фехристи адабиёт иборат аст. Баъди дар мукадцима арзёбй шудани ахамияти мавзуъ, таърихи тадкик, дарачаи омухта шудани он, максад ва вазифахо, навоварии тадкик, ахамияти назариявию амалй, апробатсияи он, дар боби якуми асар баёни шархи холи илмию мероси адабии шоира, дар боби дувум мазмун ва мундаричаи гоявии ашъори Макнуна тадкик шудааст. Дар боби сеюми асар услуби Макнуна аз чумла таъсири сабки хиндиву тамоилоти услуби бедилй, таъсири газалиёти Саъдиву Хрфиз ва шоирони дигар аз назари санчиш гузаштааст. Х,амчунин дар боби сеюм махорати бадеии Макнуна дар офаридани образи шахсияти ичтимой ва тасаввурй дар мавриди тахкик карор гирифтааст. Дар кисми охирини рисола хулосахо ва фехристи адабиёт дарч гардидаанд.

Похожие диссертационные работы по специальности «Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)», 10.01.03 шифр ВАК

Заключение диссертации по теме «Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)», Абдулазизова, Зебо Садуллаевна

Хулоса

Натидаи тахдику баррасии масъалахои дар рисола ба миён гузошташуда моро ба хулосахои илмие овардаанд, ки ба таври мушаххас онхоро метавон ба тарной зайл изхор намуд.

Суннати дузабонй ё зулисонайнй, ки дар адабиёти форсу тодик таърихи тулонй доштааст, дар асрхои XVIII-XIX низ дар доирахои адабии Бухоро, Самарканд, Хуканд ва амсоли онхо идома доштааст. Яке аз далелхои возехи идомаи ин суннати адабй хаёт ва эдодиёти шоираи тавонои мухити адабии Хуканд Мохдари Макнуна махсуб мегардад, ки хам ба тодикй ва хам ба узбекй ашъори дилписанде аз худ ба ёдгор гузоштааст.

Зиндагии Макнуна дар мухити ногувор ва пур аз фитнаву фасоди ахлокй ва муборизахои хонаводагии шавхараш Амир Умархон ва писари нохалафаш Мухаммадалихон, ки бо лашкаркашии Амир Насруллох ба Хуканд ва харакати фодиабари аксари афроди хонадони ин шоира андомид, сипарй гардидааст.

Баррасии мероси адабии Макнуна аз он гувохй медихад, ки у бештар бо забони тодикй эдод кардааст. Зеро девони узбекии у аз 155 газал, 8 мухаммас, 1 мусаддас, 2 мусамман, 11 тардеъбанд, 1таркиббанд, 1маснавии «Фирокнома» дар мадмуъ аз 1500 байт иборат буда, девони тодикии вай 333 газал, 1 мухаммас - дар мадмуъ 2400 байтро фаро гирифтааст. Аз ин ру уро метавон яке аз занхои суханвари адабиёти тодик низ махсуб донист.

Ашъори тодикию узбекии Макнуна аз дихати мазмуну мундарида ва тадассуми гояхои олии идтимоию сиёсй, инсонгароию эхсоси баланди ошикона, мехру вафо, саховат ва ифодаи орзую омол ва амсоли онхо аз хамдигар тавофути дидцй надоранд. Ашъори тодикии шоира танхо аз нигохи равоншиносии идтимой ба хонандаву шунаванда бештар халовати забоншиносй, бадей ва маънавй мебахшад.

192

Макнуна шоираи газалсарост ва газал дар девони форсй-точикии у дам аз лидози теъдод ва дам аз лидози дусусиятдои гоявй, мавзуй ва услубй бадей афзалият дошта, у бо дамин колаби шеърй дар мудити адабии Хуканди нимаи аввали асри XIX ва умуман дар таърихи адабиёти точик ва узбек макоми водой дешро пайдо намудааст.

Еазалиёти Макнуна аз лидози мавзуъ ва мундарича деле доманадор ва гуногунранг буда, дар он мавзуоти ишк ва эдсосу авотифи ошикона, даеби дол, одангдои сиёсй ва ичтимой, шикваву эътироз алайди зулму истибдор ва ноадолатидо, васфи табиат, таргиби ахлоки дамидаи инсонй ва Fañpa макоми назаррае доранд. Дар баробари ин мавзуоти ишк таевири бевафоии ошик дачру мадрумиятдо, даеби дол ва шикваву эътироз, ки дар ашъори аксари зандои суханвар мушодида мешаванд, дар газалиёти Макнуна низ бештар ба назар мерасад.

Макнуна аз чумлаи шоирадои камшуморест, ки дар газалиёти худ мавзуоти сиёсй ва ичтимоиро ба миён гузошта, дар идораи далку мамлакат ва пойдории давлат маслидатдо медидад. У гояи подшоди ормониро, ки дар адабиёти точик дар тули асрдо аз чумлаи мавзуоти мудим буд, пайгирй намуда, ба дукумрондои замони дуд маслидатдо медидад, ки окилу доно дурандеш, гамдори далку мамлакат ва кариму димматбаланд бошад. Подшоди кишварро таъкид менамояд, ки Офаридгор чун «Хайёти казо» дилъати шодиро бар тани у дудтааст ва бояд домии халки чахон бошад, то номаш на дар зулму чахолат, балки дар адлу накукорй боки бимонад. Махз гамхорию раъиятпарварй ва адлу сахои подшохон сабаби пойдорй ва бакои давлати онхо мебошад.

Мазаммати зухди риёй ва таассубу чахолат низ дар газалиёти Макнуна зимни баёни эхсосу авотифи ошикона ифода гардидааст. Сабаби ин холат агар аз як тараф идомаи суннати пархошу ситез бо зохидони риёкор бошад, аз тарафи дигар, натичаи сиёсати бехирадонаи Мухаммадалихон дар дину шариат буда метавонист.

193

Зеро бар асари сиёсати Мухаммадалихони худкомаву бехирад ва мутакаббир дар Хукднд, худнамоии зохддони риёкор вусъат ёфта буд ва шояд яке аз хадафхои Макнуна ситез бо ин падидаи номатлуб будааст.

Таргиби садокат ва вафодорй яке аз мавзуоти мухими газалиёти Макнуна буда, худи вай, ки дар хаёти шахсияш окибати шуми бевафоиро аз cap гузаронида буд, харгиз аз таргиби садокату вафодорй дар канор истода наметавонист. Аз ин хотир, у дар ашъори худ кадру кимат, лаззату халовати сидку вафо, хилму мехрубонй ва фурутаниро таъкид намуда, фурутанию хоксориро ба макоми дуои «исми аъзам» ва дойгохи шахси фурутанро ба дарадаи «санги сурмаи чашм» расида монанд кардааст ва ба ин васила мартабаи волои ин хислати надиби хислати инсониро ситоиш кардааст.

Дар газалиёти Макнуна суннати татаббуъ ва пайравй ба сабку равиши эдодии устодони гузаштаи адабиёти форсу тодик, ки дар асрхои XVI-XIX ривод ёфта буд, ба мушохида мерасад. Шоира бештар ба эдодиёти Саъдй, Хрфиз, Навой, Бедил татаббуъ намуда, дар пайравии онхо мухаммас ва газалхои давобия эдод кардааст.

Яке аз мухтассоти татаббуоти Макнуна ба газалиёти нищий Бедил дар он зохир мегардад, ки дар газалхои Бедил шахси ошик динси мард аст ва дар газали Макнуна динси зан мебошад. Ин холат дар шинохти дунёи ботинй, тахайюлоти шоирй ва андешахои зебоишинохтии зан аз назари равоншиносии бадей ахамияти бузурги назариву амалй дорад. Зеро дар ин холат дунёи ботину зохири зан, орзуву амал, пиндору гуфтор, эхсосу авотифи зан бештар ва возехтар ошкор мегардад. Ин нукта аз он дихат хам мухим аст, ки дар адабиёти классикии форсу тодик назари мард ба зан аз дидгохи шоирон дар газалхои онхо маълум аст. Вале бо сабаби дар адабиёти гузаштаи мо ба нудрат зухур кардани шоирахо, пиндору гуфтор, орзуву омол ва андешаву эхсоси латифи онхо чандон равшан нест ва ин масъала дар адабиётшиносй хануз тахкик нагардидааст.

194

Мутолиаи татаббуоти Макнуна бар газалиёти Хрфиз ва Мавлавии Балхй аз он гувохй медихад, ки шоира аз нигохи колаби шеъри газали Хрфизро пайравй намуда, аз чихати мазмун руху равони газалхои Мавлавиро пайравй кардааст. Дар газали Х,офиз муносибати мантикии миёни байтхо бештар озоду мустакдл аст. Ин байтхо пасу пеш оянд хам мантику мазмуни газал тагйир намеёбад. Аммо муносибати мантикии миёни абёти газали Макнуна мустахкам буда ба таври мусалсал яке давоми мантикии дигаре мебошад. Дар девони Макнуна газалхое низ дучор меоянд, ки дар онхо руху равон ва тарзу равиши андешаи газалхои Мавлавии Балхй, Саъдй, Х,офиз, Крсими Анвор, Чрмй, Навой дар омезиш бо хамдигар ифода ёфтааст.

Дар теъдоде аз газалхои Макнуна нафаси гарму рухияи умумии замони зиндагии у бо истифода аз эчодиёти шифохии мардуми Фаргона хеле муассир ва хунармандона ифода ёфтаанд. • Чунин газалхои охангхои халкй дошта вижагихои чехраи адабии шоираро муайян карда тавонистанд. >■

Девони газалиёти Макнуна дар зарфи 300 соли охир дар Мовароуннахр аз назари имконоти захираи бадей, сувари хаёл ва офаридани симои бадеии мард, ки бо мавхуми «ёр» ифода ёфтааст, аз чумлаи нодиртарин девонхои шуаро хисоб меёбад.

Макнуна дар газалиёти худ аз нигохи як нафар зани шоира симои марди махбубро офарида дар тасвири кадду комат, чехра, лабу дандон, зулфу кокул, чашм, тарзи рафтору харакат, олами ботинй ва хислатхои ахлокиву маънавии у сифатхои «сарви хиромон» (6.1), «сарви ноз» (6.2), «сарви хуризод» (6.16) «мохи тобон» (6.39), «хуршеди чахон» (6.48), «гули садбарг» (6.78), бахори ноз (6.41,46,59), лаъли зулоломез (6.100), зулфи анбарбез (6.138), зулфи атромез (6.139), зулфи сумансои ошуфта (6.150), «чашми сияхмасти шакархоб» (6.162), «чашми бодоми нимхоб» (6.175), «санами симтан» (6.192), «симгабгаб» (6.194), «булуринпанча» (6.195), «барги лола дар оби равон» (6.219), «тани садпора чун гул» (6.222), «зардранг чун авроки хазон» (6.232), 195

«шахси комили покиза» (6.262), «чароги хонаю бозори халк» (6.274), «сазовори бихишти човидон» (6.277) ва амсоли онхоро истифода бурдааст.

Тахдилу баррасии мавзуъ, мундарида, ron, сабку услуб ва бадеияти ашъори Макнуна ба он далолат мекунад, ки шахсият ва эдодиёти у дар мухити сиёсй, идтимой ва адабии Хуканди нимаи аввали асри XIX мавк,еи муассир дошта, адабиёти тодикй ва узбекии ин даврро бе симои адабии у тасаввур намудан имконнопазир аст.

Список литературы диссертационного исследования кандидат наук Абдулазизова, Зебо Садуллаевна, 2013 год

Фе^ристи адабиёт I

1. Абдуллох Кобулй. Тазкират-ут-таворих. № 2093 (Тш).

2. Адо Султонхон. Девони нусхаи № 816 (Дш).

3. Айнй, Садриддин. Намунаи адабиёти точик. М.: Чопхонаи нашриёти марказии хагщии Чдмохири Шуравии Сусиёлистй, 1926. - 626 с.

4. Айнй, Садриддин. Намунаи адабиёти точик / Ба кушиши Алй Равок,й ва бо пешгуфтори М.Шакурй, К.Айнй ва духтур Алиасгари Шердуст. -Техрон, 1385. - 372 с.

5. Амирий. Девон. -Тошкент: Фан, 1972. -359 с.

6. Аттори Нишопурй. Девон / Бо тасхехи Такии Тафаззулй. Чопи хаштум. - Техрон: Ширкати интишороти илмиву фархангй, 1370. -886 с.

7. Возех Кррй Рахматуллох. Тухфату-л-ахбоб фй тазкират-л-асхоб / Бо матни интикодй ва мукадцимаву тасхехи Алиасгар Чрнфидо.-Душанбе: Дониш, 1977. - 224 с.

8. Гулшани адаб / Мураттибон Афсахзод А., Додаришоев Ч,. -Ч^.З. -Душанбе: Ирфон, 1976. - 384 с.

9. Имомалии Кундузй. Таворихи манзума. Нусхаи № 204 (Дш). Нусхаи дигари ин асар дар захираи дастнависхои Института шаркдшносии АУ Узбекистон тахтаи № 597 махфуз аст.

10. Исхокдон тура. Таърихи Фаргона. Нусхаи № 1512 (Дш).

11. Макнуна. Девон, нусхаи № 7766 (Тш).

12. Масъуди Саъди Салмон. Девон / Ба тасхехи Рашиди Ёсимй. -Техрон, 1347. - 752 с.

13. Мирзоолими Тошкандй. Ансоб-ус-салотин ва таворихи хавокдн. Нусхаи № 1314 (Тш.)

14. Мутриб. Шахнаме дивана Мутриба. Рукопись Ленинградского отделения Института народов Азии АН СССР. инв. № 5/2412

15. Мухаммадамини Аттор. Тухфат-ут-таворих. Нусхаи № 440 (Лд).

16. Мухаммад Х,одй Хдкимхон. Мунтахаб-ут-таворих. Осорхонаи А.А.Семенов. - Душанбе. Нусхаи № 63.

17. Мухаммад Х,одй Х,акимхон. Мунтахаб-ут-таворих. Чопи факсимилй / Ба чоп хозиркунанда, муаллифи мукаддима ва таъликот А.Мухторов. Мухаррири масъул Мухаммад Осимй. Дар 2 китоб. Китоби 1 Душанбе: - Дониш 1983. Китоби 2. - Душанбе: Дониш 1985. - 905 с.

18. Нисорй, Хода Х,асан. Музаккир-ул- ахбоб. № 4282 (Тш).

19. Нодир - Узлат. Девон / Осорхонаи ба номи Еафур Гуломи ш. Хуканд. Нусхаи № 1467.

20. Нодира. Девони. Уз ФА ШИ кулёзмаси, № 4182.

21. Нодира. Девон. Фотокопия. Литературный музей А. Навои АН Уз ССР, инв. №921.

22. Нозил. Девон. Нусхаи № 1033 (Дш).

23. Носех Абдурахмонходаи Хатлонй. Девон. Нусхаи № 2361/2 (Тш).

24. Панохгохи мусалмон. (Дуохое аз Куръони Карим ва аходиси набавй) / Гирдоваранда Сайидалй ибни Вахфи К^ахтонй. Тардумаи Абдурашиди Шаххоб. - Душанбе, 2003. - 187 с.

25. Радабй, Мухаммад Х,асан. Машохири занони эронй ва порсигуй (аз огоз то машрута). - Техрон, 1374. - 263 с.

26. Садр Кишовар. Аз Робиа то Парвин.-Техрон: чопи ковиён, 1033. - 282 с.

27. Салимй, Алиакбари Муширй. Занони суханвар (Аз як хазор сол то имруз, ки ба забони порей сухан гуфтаанд). Дафтари 1.- Техрон, 1335.-376 с. Дафтари 2.- Техрон, 1335.-396 с. Дафтари 3.- Техрон, 1337.-423 с.

28. Соммирзо. Тухфаи Сомй / Тасхех ва мукаддима аз Рукниддин Хумоюн Фаррух.- Техрон., 1348/1969.- 387 с.

29. Увайсй. Вокеоти Мухаммадалихон. Институти Шаркшиносии АУ Чумхурии Узбекистон Нусхаи №1837 (Тш).

30. Усмон Точи. Бисту се адиба. - Сталинобод, 1957. - 126 с.

31. Фазлй, Абдулкарими Намангонй. Мачмуаи шуаро. - Тошканд, 1900 (Тш).

32. Фано, Мирзо Сиддик. Девон. Нусхаи № 468 (Дш).

33. Фахрии Х^иравй. Ч,авохир-ул-ачоиб. Бародарон. Сарсухан ва шархи лугот аз Матлубаи Мирзоюнус. - Хучанд: Ношир, 2007. -140 с.

34. Хичлати Хукандй. Девон. Нусхаи № 9837 (Тш).

35. Хоча Хондамир Еиёсиддин. Номаи номй. Нусхаи № 1749 (Тш).

36. Хоча Хондамир Еиёсиддин. Х,абиб-ус-сияр. Бамбей. 1273/1858 - 354 с.

37. Хубони порсигу. Бонувони сухансарои точик / Бо эхтимоми дуктур Мирзо Муллоахмад. - Техрон: Нашри рузгор, 1382. -279 с.

38. Шамсиддин Мухаммад Х,офиз. Девон / Аз нусхаи Мухаммади К^азвинй ва Крсими Еанй.-Техрон, 1375. - 450 с.

II

39. Абдуллоев, В. Узбек адабиёти тарихи. Иккинчи китоб. -Тошкент: Укитувчи, 1964. - 260 б.

40. Абибов, А. Доирахои адабии Бухорои шаркй. - Душанбе: Дониш, 1984.-240 с.

41. Адабиёти точик дар нимаи дуюми асри XVIII ва аввали асри XIX / Коллектив. К^исми 2. - Душанбе: Дониш, 1989. - 244 с.

42. Айнй, Садриддин. Мирзо Абдулкодири Бедил. -Сталинобод: Нашрдавточ, 1954. - 340 с.

43. Амиркулов, С. Тахаввали адабиёти тодик дар нимаи якуми асри XIX: Проблемам адабиёти давраи гузариш ба Ахди Ч,адид. Китоби дуввум.- Д.: Дониш, 1997. - 184 с.

44. Асозода, X. Адабиёти садаи ХХ-и форсии тодикй: Тахдили осори манзум. - Дафтари аввали дилди 2. Д.: 1996. - 161 с.

45. Бертелье, Е.Э. Литература на персидском языке в Средней Азии // М.: Изд-во Советское востоковедение, 1948. - С. 110-228

46. Бертелье, Е.А. Заметки по поэтической терминологии персидских суфиев / Е.А.Бертельс. - М.: Наука, 1989. - 359 с.

47. Бертелье, Е.Э. Избранные труды / История персидско-таджикской литературы // М.: Изд-во Восточной литературы, 1960. -556 с.

48. Бертелье, Е.Э. Избранные труды. Суфизм и суфийская литература. -М.: Наука, 1965 - 527 с.

49. Ванслов, В.В. Эстетика романтизма. - М.: Искусство, 1966. - 406с.

50. Ваххобзода, Д. А. Сарчашмахо ва вижагихои гоявию бадеии осори занони суханвари тодик (асри XIX): Дисс. ном. илм. фил / Донишгохи давлатии Худанд ба номи академик Б. Еафуров. -Худанд, 2008. -195 с.

51. Гулчини Маонй Ахмад. Таърихи тазкирахои форей. - Техрон, 1363. (дар 2 дилд). - 1771 с.

52. Еаззолй, Абухомид имом Мухаммади Туей. Кимиёи саодат/ Дар ду дилд, ба кушиши Хусайни Хидевдам. -Техрон, 1386. Ч,. 1. -556 с. Ч.2.- 738 с.

53. Еафуров, Б. Тодикон. Чдлди 1-2. -Душанбе: Ирфон, 1983-1985. -412 с.

54. Дороюши Сабур. Офоки газал.-Техрон, 1370. - 610 с.

55. Ерхин, Ш. Нодира-шохбонуи шоир // «Сухани ишх». 1980, -№14. - С. 45-46.

56. Жуковский, В.А. Человек и познание у персидских мистиков -СПб.: Типо-Литография Б.М. Вольфа, 1895. - 37 с.

57. Зарринкуб Абулхусайн. Арзиши мероси суфия / чопи хафтум.-Техрон: Амири Кабир, 1373. - 316 с.

58. Зехнй, Туракул. Санъати сухан.-Душанбе: Ирфон, 1979. -328 с.

59. Кадырова, М. Надира. Очерк жизни и творчества / В переводе С.Н.Иванова. -Ташкент: Фан, 1967. - 130 с.

60. Каримов, У. Нозили Хучандй.-Душанбе: Дониш, 1978. -124 с.

61. Каримов, У. Адабиёти точик дар нимаи дуюми асри XVIII ва аввали асри XIX. ^исми 1. -Душанбе: Дониш, 1974. - 186 с.

62. Каримов, У. Адабиёти точик дар асри XVI. -Душанбе: Дониш, 1985.-228 с.

63. Каримов, У. Литературно-исторические источники и основные тенденции тжикской литературы XVI в.- Душанбе: Дониш, 2000. - 409 с.

64. Каримов, У. Кдхдоров, М. Абдулазизова, 3. Муруре бар тахаввули газали форсии точикй дар сахои ХП-ХУШ ва аввали карни XIX,-Душанбе: Ирфон, 2011. - 164 с.

65. Крымский, А.Е. История Персии, её литературы и дервишской теософии. Т. 1.-М.,1909. - 568 с.

66. Кдйси Розй Шамсиддин Мухаммад. Алмучам фй маъойири ашъор ул Ачам.-Техрон, 1314. - 306 с.

67. К^аюмов, А. К^укон адабий мухити (ХУ1П-Х1Х асрлар). -Тошкент: Уз ФАН, 1961.-361 б.

68. Крдирова, М. Нодира. Девон. -Ташкент: Узбекистон ССР Фанлар акемияси нашриёти, 1963. - 460 б.

69. Крдирова, М. Нодира хаёти ва ижоди. -Тошкент: Фан, 1965. - 100 с.

70. Кддирова, М. Нодира. Девон. Душанбе: Ирфон, 1967. - 362 с.

71. Крдирова, М. Давр Нодираси. -Тошкент: Фан,1991. -112 с.

72. Куръони Карим / Бо тарчума ва эзохот ба забони точикй. Мутарчим Алхоч Амир Аббос Бобоназарзода. - Покистон. Исломобод.с.п., 1485/2004. - 1479 с.

73. Лихачев, Д.С. Поэтика древнерусской литературы. - Л.:Наука, 1967.-372 с.

74. Лутфулло Олим. Нодира // Билим учоги. Тошкент. - 1923. - № 2-3. -С. 4.

75. Маонй, Ахмад. Шахрошуб дар шеъри форсй. - Техрон, 1347. -127 с.

76. Махдуб, М.Ч^. Сабки хуросонй дар шеъри форсй. -Техрон, 1345.

- 699 с.

77. Маъсумй, Н. Адабиёти тодик дар асри XVIII ва нимаи аввали асри XIX. -Душанбе: Маориф,1962. - 89 с.

78. Мирзо Шамси Бухараи. О некоторых событиях в Бухаре, Коканде и Кашгаре: Записки Мирзо-Шамса Бухараи, изд. в тексте с пер. и примеч. В.В. Григорьева. Казань, 1891. - 109 с.

79. Мирзоев, А. Сайидо ва макоми у дар таърихи адабиёти тодик. -Сталинобод: Нашр.давл.Тодикистон, 1947. -198 с.

80. Мирзоев, А. Сайфии Бухорй ва мавкеи у дар таърихи абиёти доирахои хунармандй // Сенздах, макола.-Душанбе: Ирфон, 1977.

- 288 с.

81. Мирзоев, А. Сайидо Насафи и его место в истории таджикской литературы. -Сталинабад: Таджгисиздат, 1954. -208 с.

82. Муллоахмадов, М. Кронии Шерозй. -Душанбе: Дониш, 1992. -158 с.

83. Муллоах,мадов, М. Аз Робиа то Парвин // Энсиклопедияи адабиёт ва санъати тодик. Ч,илди 1. - Душанбе: Сарредаксияи илмии Энсиклопедияи советии тодик, 1988. - С. 109.

84. Муллоахмадов, М. Литературное направление «Базгашт» («Возвращение») в Иране конца XVIII - первой половины XIX в.: Автореф. дисс. док. фил. наук: 10.01.03. / АН РТ институт языка и литературы им. Рудаки. -Душанбе, 1993. - 62 с.

85. Мусулмонкулов, Р. Назарияи адабиёт. -Душанбе: Маориф, 1990. -334 с.

86. Мусулмонхулов, Р. Атоуллох Махмуды Хусайнй.-Душанбе: Дониш, 1983. - 194 с.

87. Мухаммадходаев, А. Накдпбандия // Энсиклопедияи адабиёт ва санъати тодик. 2. -Душанбе, 1989. - С. 150.

88. Муътаман Зайнулобидцин. Тахаввули шеъри форсй. -Техрон, 1374. -414 с.

89. Навой Мир Низомидцини Алишер. Мадолис-ун-нафоис / Ба сайъ ва эхтимоми Алиасгари Х,икмат.-Техрон, 1336. - 251 с.

90. Накавй, С. Тазкиранависии форсй дар Х,инду Покистон. -Техрон. 1383/1966.-878 с.

91.Нодир Мухаммадшариф. Х^афт гулшан. - Тошкент: Фан, 1961.

- 213 с.

92. Нодира. Шеърлар / Нашрга тайёрловчи Азиз Каюмов.- Тошкент: УзССР давлат адабий адабиёт нашриёти, 1958. -71 с.

93. Нодира. Девон / Нашрга тайёрловчи филология фанлари кандидати Махбуба Крдирова.Тошкент: УзССР ФА нашриёти, 1963.-620 с.

94. Османов, М.-Н. О. Стиль персидско-таджикской поэзии IX, X вв. М., 1974.- 558 с.

95. Поспелов, Г.Н. Лирика среди литературных родов. -М.: Изд. МГУ, 1976. -208 с.

96. Пригарина, Н.И. Индийский стиль и его место в персидской литературе: (Вопр. поэтики) -Москва: Вос.лит.,1999. - 328 с.

97. Рашид Уткир // «Ёркин турмуш». Тошкент: 1940. -№ 3. - С.З.

98. Рашид Уткир. Уч шоира. Тошкент: УзССР бадей нашриёти, 1958.

- 95 с.

99. Рейснер, М.Л. Эволюция классической газели на фарси (Х- X IV). М.: Наука, 1989. -224 с.

100. Родиёнй, Мухаммад.Тардумон-ул-балога / Бо тасхех ва эхтимоми Ахмади Оташ.-Техрон: Асотир, 1362/1969. - 624 с.

101. Сайидои Насафй. Куллиёт. Нусхаи № 1201. (Дш).

102. Сафо Забехуллох. Таърихи адабиёти Эрой / Тахия, мукаддима ва тавзехоти Худой Шарифов ва Абдушукур Абдусаттор. - Душанбе, 2001.-162 с.

103. Сафо Забехуллох. Ганчинаи сухани порсинависони бузург ва мунтахаби осори онон. 4.1. - Техрон, 1346. - 318 с.

104. Семенов, A.A. Бухарский трактат о чинах и званиях и об обязанностях носителей их в средневековой Бухаре // Сов. востоковедение. — М.; Л.: 1948. Т.5. - С. 137-153.

105. Сируси Шамисо. Куллиёти Сабкшиносй. -Техрон, 1374. -124 с.

106. Сируси Шамисо. Сайри газал дар шеъри форси. Техрон, 1370.

- 234 с.

107. Сируси Шамисо. Сабкшиносии шеър.-Техрон,1375. - 214 с.

108. Сурудхои дилнишин / Тартибдиханда А.Рахмонкулов. - Душанбе: Ирфон, 1963. -208с.

109. Суфиев, Шодимахмад Зикриёевич. Саки-наме в системе персидско-таджикской литературы XVI - XVII веков. - Душанбе: Дониш, 2011.-224 с.

110. Такии Тафаззулй. Аттори Нишопурй. Чопи 8. -Техрон, 1370.

- 886 с.

111. Таъсири Куръон ва хадис дар адабиёти форсй / Навиштаи дуктур Алиасгар Х,алабй. Асотир. -Техрон: 1371. - 310 с.

112. Тилабов, С. Нозил Хужандий хажвиёти (Тимсол. Услуб. Махорат).-Хужанд: Хуросон, 2007. -134 с.

113. Тимофеев, Л.И. Основы теории литературы. -М.:Просвещение, 1936.- 478 с.

114. Тоиров. У. Фарханги истилохоти арузи Ачам. Душанбе: Маориф, 1991.- 560 с.

115. Тримингэм, Дж. С. Суфийские ордены в исламе / Пер.с анг.под ред. и с предис, О.Ф.Акимушкина. -М.: Наука, 1989. - 326 с.

116. Узбек адабиёти тарихи. Беш томлик. IV том / Коллектив.-Тошкент: Фан, 1978. - 442 с.

117. Файзуллаев, Б. Узбек шеъриятида татаббуъ тарихи ва майорат масалари (XVII - XIX асрлар ва XX аср бошлари газалчилиги асосида): Филол. фанл. номз. дисс.: 10.01.03. / Файзуллаев, Ф. -Тошкент, 2002. - 161 б.

118. Фильштинекий, И.М. История арабской литературы V- начало X века / Отв.ред.: Б .Я. Шидфар.-Изд.2-е.-М: URSS. Либроком, 2010. -523 с.

119. Хдзраткулов, М.Тасаввуф. -Душанбе: Маориф, 1988. -125 с.

120. Хусайнй, Атоуллох. Бадоеъ-ус-саноеъ. - Душанбе: Ирфон, 1974.

121. ХДцизода, Р. Адабиёти то дик дар ннмаи дуюми асри XIX. -Душанбе: Дониш, 1968. - 294 с.

122. ХДцнзода, Р. Каримов, У. Саъдиев, С. Адабиёти то дик.: -Душанбе, Маориф, 1988. - 416 с.

123. Хртамй, А. Пажухише дар сабки хиндй ва давраи бозгашти адабй.-Техрон, (бидуни соли нашр). - 300 с.

124. Шарифов, Худой. Каломи бадеъ. -Душанбе: Маориф, 1991. -160 с.

125. Шарофиддинов, О. Узбек адабиёти таърихи хрестоматияси. 2д. -Ташкент, 1945. - 641 с.

126. Шиблии Нуъмонй. Шеърул-адам ё таърихи шуаро ва адабиёти Ирон. (Тардумаи Сайид Мухаммад Тахии Фахрудцаоии Гелонй). -Техрон: Дунёи китоб, 1368. - 268 с.

127. Шиммель, А. Мир исламского мистицизма. / Пер. с анг. Н. И. Пригариной, А. С. Раппопорт. - М.: Алетей, Энигма, 1999. - 414 с.

- 222 с.

Обратите внимание, представленные выше научные тексты размещены для ознакомления и получены посредством распознавания оригинальных текстов диссертаций (OCR). В связи с чем, в них могут содержаться ошибки, связанные с несовершенством алгоритмов распознавания. В PDF файлах диссертаций и авторефератов, которые мы доставляем, подобных ошибок нет.